Richard Comte « Dérive de la base et du sommet »

« Une immersion dans la roche-mère, matière comprimée et assourdie qui tient tous les bruits du monde étouffés dans ses ténèbres minérales.

Percutée, fracturée, battue par la machine, la masse sonore abandonne des blocs de fracas, crie sous les rubans d’acide, exhale des stridences.

Le tunnelier broie, scie, sape, fait danser la roche de sons, s’enraye.

Çà et là, trouées lumineuses et envols cuivrés, vite noyés dans le brouillard.

On ne distingue plus la vibration du monde et celle de la machine, le silence du son, la tristesse de l’homme et celle de la matière.

Le ciel s’ouvre, l’onde s’étire, le monde s’évide et s’achève où sonne le glas. »


Aurélien Ruellet

English :

« An immersion in the bedrock, compressed and deadened matter which keeps all the sounds of the world muffled in its mineral darkness.

Struck, fractured, beaten by the machine, the sound mass relinquish blocks of clatter, cries out under the acid ribbons, exhales stridencies.

The tunnel borer crushes, saws, undermines, makes the sound rock dance, jams.

Here and there, luminous gaps and brass flights, quickly drowned in the fog.

One no longer distinguishes the vibration of the world from that of the machine, the silence from the sound, the sadness of man from that of matter.

The sky opens, the wave stretches, the world hollows out and ends where the death-knell tolls. »




Richard Comte : guitar
Recorded, mixed and mastered by Richard Comte, 2018-2019
Photo : Dust storm in the desert, Africa (?), 1905/19015, Wellcome Collection
Graphic Design : Studio Punkat